vrijdag 15 april 2011

De wondere wereld van wandelen

Zo kan je het wel noemen, zeker als je (zoals wij) markante wandelaars met een steekje los hebt ontmoet! Ik hoop dat ik zo niet word, dat is een ding wat zeker is. (Schrik niet van de terminologie in deze blog, dat is slechts wandeltaal.)

Daar waar wij onder de indruk zijn van ons trainingsschema in het algemeen en het lopen van 25 km in het bijzonder, zijn er andere wandelaars die even een "veertiger" lopen. Let wel, ter voorbereiding op de zeventiende keer Vierdaagse van Nijmegen ('jammer dat ik vroeger niet meer tijd had, dan waren het er al dertig geweest...') of het lopen van een wekelijkse Kennedymars.

Laatstgenoemde is de officiële term voor 80 km lopen. Alleen maar omdat John F. Kennedy zich ooit eens afvroeg of de officieren van het US Marine Corps wel voldoende uithoudingsvermogen zouden hebben om 80 km binnen 20 uur te lopen. De man is al lang dood, en werd bovendien niet echt gezien als the brightest button in the box, maar het halen van deze afstand in 20 uur werd een rage. In Amerika was die slechts van korte duur (...), maar in Nederland organiseert men sindsdien elk jaar diverse Kennedymarsen. En dan zijn er dus ook nog gekken die niet alleen een keertje meedoen, maar ELKE mars willen lopen. Achter elkaar. Om dan de eretitel Kennedy Walker, Super Kennedy Walker en Master Kennedy Walker te verdienen. Het zou verboden moeten worden.

Toen ik een stukje opliep (ja ja, weer zo'n mooie wandelterm!) met een zekere meneer, heb ik mij reeds laten ontvallen dat hij gek was. Dat was er zo één die een veertiger liep om zo dadelijk elk weekend even een Kennedymars te lopen. En als kers op de taart van het jaar dronken worden, een uurtje slapen, en dan 100 km binnen 24 uur lopen. Op mijn vraag of hij in de winter ook gewoon doortrainde, was zijn antwoord 'alleen dertigjes'. Daarmee onze eerste 25 km tocht naar het rijk der ultieme beginners verwijzend... Zijn vrouw ging ook wel eens mee, maar daar trok hij zijn wandelschoenen niet eens voor aan, want dat ging slechts om 15 km.

Wij beginnen ons af te vragen hoeveel van dit soort gekken er rondlopen (toepasselijk ;-)) in wandelland. Want voor de gemiddelde Nederlander, zo durf ik wel te stellen, is 15 km al een hele kluif en geen afstand die je zomaar even wegloopt. Onze blarometer kent pieken en dalen, we besteden al ons spaargeld aan wandelsokken, wandelondergoed, wandelshirts, wandelhoofdlampjes, wandelvoetencrèmes, wandelponcho's, wandeltochten, wandelroutes, wandeldrinkbekers, en alles waar maar wandel voor staat. We rijden honderden kilometers om ergens te gaan wandelen en slepen duizenden euro's binnen voor het goede doel. We worden zelfs lichtelijk opgewonden als de Falke wandelsokken in de aanbieding zijn. Dat is redelijk triest. En dan zijn er toch nog mensen die gekker zijn dan wij!

Zaterdag 16 april lopen wij onze eerste veertiger. Ik ga voor het invoeren van nieuw wandeljargon: een Kennedymars minus 40. Met uiteindelijk doel een Kennedymars plus 20, ook wel de Trailwalker genoemd. En ik help mezelf hopen dat ik geen Master Kennedy Walker plus 20 wil worden!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten